darmgezondheid

darmgezondheid

Op donderdag 28 maart ging ik naar het symposium ‘Toekomst van de darmgezondheid’’. Hier waren vele sprekers die menig interessants te vertellen hadden. Ik kwam uiteraard om te zien hoe voeding van invloed kan zijn op de cultuur die er heerst in onze darmen. Ook wel genoemd het darmmicrobioom.
De binnenkant van ons maag- darmkanaal weerspiegeld hoe gezond we werkelijk zijn. Het immuunsysteem en zijn reacties bevindt zich voor 70% in de darmen!?
Het darmmicrobioom is een samenspel van alle bacteriegroepen die maar te vinden zijn in je darmen. In totaal zijn er 2000 verschillende soorten darmbacteriën. Van deze bacteriën heeft men per persoon ongeveer 150 soorten in zijn darmen wonen. 57 soorten zijn terug te vinden in de darmen van ieder mens. De andere 93 zorgen voor de individuele bepaling van het darmmicrobioom. Het is net als een vingerafdruk. Niemand heeft hetzelfde darmmicrobioom. Daarnaast heeft wat en wanneer je eet ook invloed op welke darmbacteriën het fijn vinden om zich in je buik te settelen. Zo begint de ontwikkeling van je darmmicrobioom vanaf het moment dat je geboren wordt. Het is van invloed of je moeder je op de natuurlijke manier ter wereld brengt of dat er met een medische ingreep geholpen moet worden (lees: keizersnede). Op de natuurlijke manier vang je een hoop bacteriën van je moeder mee. Als je via een keizersnede ter wereld komt, wordt je als het ware steriel geboren. Na je geboorte zijn er vele aspecten die een rol spelen in de ontwikkeling van de darmmicrobioom. Voorbeelden hiervan zijn je voeding, je bewegingspatroon, of je wel of niet ziekt bent en daarbij eventueel medicijnen gebruikt. Ook je leeftijd en je woonomgeving spelen een rol in de ontwikkeling van de darmmicrobioom.
De beïnvloeding door voeding is iets waar veel mensen mee bezig zijn. Massaal kopen we potjes probiotica om onze darmen gelukkig te houden. Zoals ik eerder al aangaf kun je ook veel met voeding. Complexe koolhydraten, zoals volkorenproducten, havermout, groenten en fruit zorgen voor meer energie voor je metabolisme. Daarnaast kunnen ze helpen darmklachten te verhelpen of verminderen. Eiwitten helpen de darmwand gezond te houden en kunnen de insuline gevoeligheid verbeteren. Als we gaan kijken naar de kleinere stofjes in onze voeding zoals anti-oxidanten dan zien we heel veel voordelen voor onze darmen. Anti-oxidanten werken ontstekingsremmend, helpen kanker en hart- en vaatziekten voorkomen en werkt beschermend voor ons brein. Daarnaast kun je ook nog de volgende dingen doen om je darmen beter te laten functioneren.
Voorbeelden zijn:
– meer bewegen
– niet roken
– goed slapen (6-10 uur per nacht)
– meer naar buiten
– vezelrijke voeding
– eten van minder rood vlees en meer eten van vleesvervangers en vis
– kook zo vers mogelijk, alles zonder pakjes, potjes en zakjes bereiden
– (vis)olie
– eet fruit en groenten
– drink vooral dranken zonder energie, zonder zoetstoffen.
Veel onderzoeken hebben aangetoond dat probiotica een wondermiddel is voor je darmen. In principe neem je bepaalde bacterieculturen zodat je darmen beter gaan functioneren. Zodra je stopt met het nemen van de probiotica zal ook het effect van de probiotica stoppen. Het is beter om blijvende aanpassingen in je leefstijl te maken om zo ook blijvende veranderingen in de darmmicrobioom te veroorzaken.
Steeds meer mensen hebben darmklachten. Of dit nu komt doordat we minder buitenspelen of meer bewerkte voeding eten is zo niet te zeggen. Dat het speelt bij veel mensen is een feit. Niet iedereen is geholpen bij het lezen van bovenstaande adviezen. De één is er veel gevoeliger dan de ander. Daarnaast kunnen ook maag- of darmklachten veroorzaakt worden door een ziekte. (zoals bijvoorbeeld Prikkelbaar Darm Syndroom). Vaak worden maag- darm- of ontlastingsklachten veroorzaakt door een gemist van- of een combinatie van bepaalde voeding. Daarnaast hebben we ook nog allemaal een andere samenstelling van ons darmmicrobioom. Om echt precies te weten wat voor u werkt zullen we samen aan de slag moeten!

About the Author

Laura Bulten administrator

Comments Are Closed!!!